خانه ی موقتی

یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک

خانه ی موقتی

یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک

جمعه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۹:۵۱ ق.ظ

کافی ، کافی است!!

زمانی که دبیرستانی بودم ،خواهرم عروس شد!
منِ تنها مانده، مورد لطف همیشگی خواهر و همسرش بودم تا مبادا یهو دپرس شوم
در همین ایام بود که من را به یک کافی شاپ در یکی از  مناطق آلترا فشن شهر دعوت کردند
وقتی وارد شدیم یهو سکوت شد و همه به ما نگاه کردند
خانوم ها روسری هاشون را کشیدن جلو و باز هم  با تعجب نگاه ما می کردند...
من و خواهرم ترک مکان نمودیم
زیرا که از شدت خنده داشتیم منفجر می شدیم...
جالب این هست که ما هم آلترا محجبه نیستیم اما خب جو جوری بود که حضور ما آن جا عجیب می نمود
بعد از اتمام  خنده هایمان!دوباره بازگشتیم و همه چیز عادی شد... ما نشستیم و مثل بقیه از کیفیت منو استفاده کردیم.
این یه حرکت سهوی نبود  ...
بلکه انتخاب این کافی شاپ کاملا عمدی بود...

برای شکستن جو بعضی جاها-نمی گویم همه جا-سالی یک بار ازین حرکت ها بی ضرر است.




پ.ن.یک :بعضی تیپ ها- چه مذهبی چه غیر مذهبی- دور خودشون یک حصار کشیده اند و اصلا و ابدا حتی به تیپ مقابل نگاه هم نمی کنند
ما داریم در یک جامعه زندگی می کنیم پس تا یه حدی اشکال نداره با رعایت موازین شرع به محیط های دیگه هم سرک بکشیم !!
جمع های انحصاری باعث میشه ندونیم و نتونیم با افراد دیگه ی جامعه چطور حرف بزنیم
جامعه فقط برای من محجبه یا اوی غیر محجبه نیست قبول کنیم یا نکنیم این اتفاق افتاده  هرچی بیشتر کناره گرفته بشه اوضاع در جهت منفی بیشتر پیش میره
جوامع انحصاری باعث میشه نگاه ها از بالا به پایین بشه
غیر مذهبی توهم روشن فکری بگیرد
مذهبی توهم سکونت در فردوس برین
بعد در مواجهه با هم ...


پ.ن. دو : گاهی اتوبوس بازی (و نه تاکسی و مترو و...!!) هم خوبه اون هم یک جور جامعه ی فشرده است
یک جور هم نشینی چند دقیقه ای
 به اندازه ی همان چند دقیقه هم تاثیر دارد
تاثیرشو وقتی می بینی که یک دختر محجبه دارد مقنعه اش! را بیشتر از حدود شرع و عرف درست می کند
 و چند خانم در اطرافش روسری هاشون می کشن جلو بدون این که هیچ مکالمه ای رد و بدل شده باشه...
تاثیر کمی است؟
قطعا عکس ش هم هست =هم نشین خیلی مهم خیـــــــــــــــــلی حتی اگر غیر تاثیر پذیر باشی.


نظر موافق و مخالف پذیراییم!لطفا با دلیل :)
موافقین ۹ مخالفین ۱ ۹۵/۰۲/۱۷
کوثر متقی

نظرات  (۲۹)

سلام. من خودم این کار رو نمیکنم! و به کسی هم توصیه نمیکنم انجام بده، اما دلایلت رو نمیتونم نقض کنم دلایل خوبی داشتی اما نه اونقدر که باعث بشه من به مجامع گناه سر بزنم حتی!!
اتوبوس، مترو، و مشارکت اقشار مذهبی در مجامع عمومی جامعه(سه کلمه ی هم خانواده ی هم معنی رو برات ردیف کردم :دی) مثل نمایشگاه رو کاملا قبول دارم اما قبول ندارم که به اماکن خاص سر بزنیم.
این همنشینی ها دو طرفه تاثیر داره. بستگی به آدمش داره..
بعد اینکه قویاً احساس کردم در شهر نه چندان بزرگی زندگی می کنی.
پاسخ:
سلام. سالی یک بار  (در متن هم بهش اشاره کردم)ا ونم کافی شاپ نه اسمش مجامع گناه ،نه تاثیر داره صرفا شکستن جو همین
مجامع گناه رو شما چی میدونی؟

قویا اشتباه احساس کردید ...چرا این حسو داشتید؟!!
بنده کلا تقسیم بندی افراد رو به مذهبی و غیر مذهبی اونم صرفا از روی ظاهر و لباس! رو قبول ندارم. 
چیزی که تماما در این داستان روش مانور داده شده.
پاسخ:
پ.ن یک هم شامل این حس میشه؟
من اصلا همچین قصدی نداشتم که تمیز قائل بشم بین افراد اون هم بر اساس ظاهرشون


+سلام خوش آمدید
متاسفانه ما اصلا دین و مذهب رو با متر و معیار الهی نمی‌سنجیم!
در قرآن گفته شده که همه انسان ها برابر هستند جز در تقوای الهی! 
و این تقوا صرفا و الزاما در ظاهر نهفته نشده که! 

این متن هم کلا انسان ها رو به تیپ مذهبی و غیر مذهبی تقسیم کرده! 
کما اینکه علت خیلی از حجاب ها و پوشش ها الهی نیست و دلایل متفاوتی رو در بر میگیره.

+ درسته شما قصدی نداشتید،  ولی دقیقا این تفکیک رو بین آدم ها صورت دادین.
پاسخ:
بحث تمرکزش رو این موضوع نیست ؛اما ...بله موافقم برتری انسان ها بر اساس تقوا هست  شدیدا به این موضوع اعتقاد دارم که نباید با دین مثل کشکول برخورد بشه پس آدمی میتونه ادعای دین دار بودن داشته باشه که به تمام مسائلی که دین گفته توجه کنه نه فقط اون هایی که خوشایندش هست مثلا من بگم چون زن هستم و در بطن وجود من میل به دریافت توجه هست پس من بیام و یه سری اصول -ازجمله حجاب -را زیر پا بذارم اما ما بقی را هستم خب این درست نیست به نظرم و از تقوا دور هست


+اصلا اینو واسه این گفتم که توهم خود خوب بینی نیاد واسه آدم نه شمای خوب نه منِ بد
ندادن انحصار بعضی از کارها به بعضی از دیدگاه ها مورد پسند می باشد. این همیشه توهم گروه خاصی بوده که خود را بیشمار دانسته و دیگران را هیچ. البته کاستی گروه ظاهر الصلاح نیز که به آن اشاره شد می تواند یک عامل باشد. در کل نکته ظریفی بود. 

کافی ، کافی است!! امیدوارم شاپ، شات آپ نباشد!!!!!
پاسخ:
توهم خود برتر بینی بزرگترین آفت این خود کنار گرفتن های زیادی میشه
البته من همیشه نوشتم هم نشین خیلی مهم هست اما تو این متن اصلا توصبه به این که هم نشین ازون گروه انتخاب بشه نشده صرفا گفته شده در جمعی مثل کافی شاپ اشکال نداره حضور پیدا کرد

بله با این قسمت موافقم !!... خیلی تاثیر داره که محیط فرهنگی هم باشه علاوه بر اُپن بودن
+این که دوره ریاست جمهوری کی باشه هم مهم! مثلا اگه ما زمان انتخابات 88 رفته بودیم شاید برخورد ها جور دیگه ای بود و به قول شما مشمول قضیه ی شات آپ ! می شدیم
حرف حسابِ 
من که موافقم.
:)
پاسخ:
سپاس
میکوبیم لایک را :))
موافقم ;)
پاسخ:
;))
میشه یه چیزی بگم ؟ 
پاسخ:
سلام...خوش آمدید
بله که میشه
چرا که نه
کافی شاپی که آلترا فشن باشه به نظرم چیزی در مایه های همون مجمع گناهه.
جایی رو مجمع گناه میدونم که حضور شیطان رو به وضوح حس کنم.
حتی گاهی کنار دریا رو مجمع گناه می دونم و در شرایط خاص نمیرم.

+ینی تهران، مشهد، یا شیراز زندگی میکنی؟ اگر شهرت غیر از اینهاست حس من درست بوده دیگه! :)
حتی اصفهان و یزد رو تو این لیست نمیارم! :)
به خاطر همین که تصوری که من از کافی شاپ الترا فشن در این شهرها دارم اصلا اینی نبود که شما گفتی! :|
همین که یک غیر محجب، حتی یک نفر! در بین اشخاص حاضر در یک اتوبوس در این شهرها با دیدن یک خانم محجبه روسریشو جلو بکشه اقدام عجیبیه!!! چه برسه در یک کافی شاپ آلترا فشن!!
پاسخ:
در ایران؟ آلترا فشن ترین کافی شاپ هم تحت نظارت جایی هست که اجازه نمیده از یه حدی بیشتر پیش بره
عجب! گاهی در جاهایی که یه سری به قول یکی از دوستان ظاهر الصلاح نشستن دور هم ،هم شیطان  حضور داره  والا من شیطانو ندیدم یعنی محیط فشن بود اما خفن ،نه
کنار دریا فرق داره و اصلا ربطی به متن نداره به گمانم جواب سوال من در مورد این بود که چه جاهایی رو گناه می دونید


+دلیلی واسه گفتن شهرم ندارم :)  اما ... شما  شهر ها را به میزان بومی و غیر بومی (سنتی و غیر سنتی بودن) بودنش تقسیم کردی نه کوچکی و بزرگی  این جا را نگاه:)
ولی من بار ها شاهدش بودم
شرایط اجتماعی هم تاثیر داره مثلا این که اون زمان خانم های چادری نشانه ی خواهران ! پلیس امنیت اخلاقی بودن نه این که چون ما حجاب داشتیم اون ها روسری شونو کشیدن جلو فکر کنم این تیکه را اشتباه متوجه شده باشید
بعد هم وقتی یه دختر از نظر تیپ ظاهری در کمال اما مرتب داره تلاش میکنه خودشو بپوشونه تاثیر داره روی محیط ... به شهر ربط نداره به نظرم

و برای آقای مهیار:
یک وجه از وجوه تقوا حفظ ظاهر شریعته.
این به این معنی نیست که کسی که محجبه حتما متقی است. اما یک بی حجاب قطعا متقی نیست.
در ضمن ظاهر آدمها نباید باعث بشه که سطح ایمانشون رو مقایسه کنیم. کما اینکه در مورد سایر گناهان هم همینطوره. اما کسی که حجاب رو رعایت میکنه کار درستی میکنه و اقدامش به تقوا نزدیک تره و کسی که بی حجابه کار غلطی می کنه که این کار از تقوا به دوره.
۱۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۳:۳۸ خانم الفــــ
یک روزی توی پاتوق کتاب شیراز،که تازه افتتاح شده بود،بحث بر سر همین موضوع بود......اون سال،کم کم اونهایی که ظاهر مذهبی داشتن،از پاتوق کناره گرفتند و پاتوق تبدیل شد به جایی برای خلوت های نامناسب...بنظر من،حتی اگر یک درصد،حضور افرادی که ظاهر شریعت رو حفظ میکنن بتونه،جو رو تحت تاثیر قرار بده،نباید دریغ کرد..

 از طرفی هم باید این هم توجه کرد که نباید با رفتن به جاهایی که جوهای نامناسب داره،خودمون رو در معرض اتهام قرار بدهیم....
پاسخ:
دقیقا
منظور من هم کاملا همین

درسته ...به شدت موافقم ...
ممنونم
مدتی است به نظرم حرف هم را نمی فهمیم! :)) شهر شما برای منم مهم نیست تصور شما از محیط آلترا فشن با من زمین تا آسمون فرقشه! :) ینی زمین تا آسمونااا!
فکر میکنم همین تفاوتی که در ذهنهامون وجود داره برداشتمون از این اقدام رو متفاوت میکنه.
با خانم الف بسیار موافقم چون همه چیز داشت و جمله ی آخرشون هم همون فضای آلترا فشن مد نظر من رو تداعی میکنه.
در کامنت اولم هم گفتم که با بحث شما مشکلی ندارم و دلایلت رو نمیتونم نقض کنم دلایل خوبی داشتی اما نه اونقدر که باعث بشه من یکی به محیط آلترا فشن سر بزنم حتی!!
سپاس :)
پاسخ:
:)) طبیعی
آخه محیط آلترا فشن تو ایران اونم اون محیطی که ماها خانوادگی رفتیم قطعا اون قدری داغون نیست که شما اومده تو ی ذهنتون
سپاس از شما
شما هنوز دارید متر و معیار رو روی پوشش و ظاهر قرار میدید! 
من دارم اینو عرض میکنم که تقسیم بندی کردن آدم ها به مذهبی و غیر مذهبی!  اون هم بر اساس پوشش کار درستی نیست! 
بنده نه گفتم اون که حجابش درسته کار خوبی نمیکنه!  و یا میکنه!  و نه عرض کردم که اونه که حجابش درست نیست آدم نادرست یا درستی است! 

اصلا نمیشه ملاک خوب بودن یک شخص رو ظاهر و پوشش اون فرد در نظر گرفته! 
کما اینکه اینو قبول دارم که ظاهر خوب و درست و شرعی یک الزام است! 

ولی نباید ذهنمان رو طوری پروش بدیم که ظاهر رو به علت اینکه مهر تایید جامع تری بر ذهن میزنه رو ملاک قرار بدیم و با پوشش و حجاب صرف افراد رو مذهبی و غیر مذهبی بدانیم! 

+ اتفاقا دقیقا بر موضوع پست شما منطبق است! 
که اگر فقط و فقط پوشش یک نفر رو ملاک ندانیم! و این تقسیم بندی آدم ها رو از رو ظاهر انجام ندیم!  دیگه این مسئله که شما میکنید کمرنگ تر جلوه میکنه و... 
پاسخ:
پس شاید زاویه نگاهتون متفاوت چون من اصلا مقصودم این ها نبود و هر چی هم میگم، باز شما تاکید دارید  که نه منظور همین بوده... :(
میشه کامنت خانم الف رو بخونید
منظور پست همین بوده که ایشون نوشتن
۱۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۵:۵۱ ام اسی خوشبخت
سلام
من تقریبا از هر تیپی دوست دارم و تا حالا نشده با کسی به مشکل بربخورم. هر چقدر مقاومت بیشتر بشه آدمها از هم دورتر میشن. تو دین ما هم تاکید همیشه بر نرمخویی بوده، چون تاثیر زیادی روی آدمها داره :)
برای اون خصوصی هم ممنونم، کاملا راضی هستم و خیلی هم خوشحال شدم :)
پاسخ:
سلام
گاهی این قدر فاصله ها زیاد هست که نرم خو هم باشی  با جبهه برخورد میشه باهات ...من هم دوست از همه تیپی دارم اما اخلاقیات و اعتقادات شبیه داشتیم که باهم دوست شدیم:) من بیشتر مقصودم فاصله ی بیش ازین حرف هاست یعنی به نظرم عملا امکانش نیست که با یه سری نشست و برخاست داشت اما اشکالی هم نداره دورادور باهاشون ارتباط باشه... این نظر من :)

من ممنونم:)
خواستم بگم موافقم با حرفاتونو :)
پاسخ:
:)
سپاس
تجربیاتی شبیه به چیزی که گفتید دارم.
ولی شخصا حس خوبی در اون مواقع نداشتم.

این هم نظر من :)
پاسخ:
حس خوب نداشتن خوب
واسه همین  میگم محدود باشه

ممنون:)
۱۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۰:۴۹ بابا لنگ دراز
کامنتا رو خوندم،دیدم دوستان میگن تقسیم بندی مذهبی و غیر مذهبی از رو ظاهر اشتباست!کسی که مذهبیه و خودش رو پایبند به اصول و چارچوب های شرع و خدا میدونه،باید هم ظاهرش خدایی باشه،هم باطنش.من نمیدونم چرا بعضیا فقط به باطنش کفایت میکنن و ظاهر رو مهم نمیدونن!در صورتی ک این دوتا مکمل هم هستن.همون خدایی که زیبایی ذاتی رو سفارش کرده،حجاب رو هم سفارش کرده.باز بعضیا میان میگن مهم دله ک پاک باشه!اگه دل آدم پاک باشه،ظاهرش هم باید پاک باشه.
در مورد حضور تو مکان های آلترا فشن«که نمیدونم چیه خخ»باید بگم کافی شاپ ک به ذات جای بدی نیست.مذهبی و غیر مذهبی نداره ک.ولی بعضی جاها هست ک فضای سنگینی داره و ممکنه مورد سوء ظن قرار بگیره آدم،اونجا ها سفارش شده ک نباید بریم!
پاسخ:
مگه میشه باطنی گرایش به سمت خدا کنه اما ظاهرش تاثیر نگیره؟
اون جاهایی که فضای سنگین داره! و مورد سو ظن قرار می گیره آدم اصلا نباید بره ...بحثی هم درش نیست
اما نمیدونم چرا دوستان برداشتشون این محیط ها هم بود! [تفکر]

سلام ...خوش آمدید
۱۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۶:۵۴ مردی بنام شقایق ...
سلام

والا قدیما که گه گداری میرفتیم رستورانی جایی اینقده بهمون چپ چپ نیگاه میکردن بعضی وقتا خودمون شک میکردیم که نکنه ما زن و شوهر نیستیم و دوستیم!!!و اینا زن و شوهرن!!!

الانم که دیگه با وجود حنانه خانوم زلزله بیشتر از بیست ثانیه نمیتونیم یه جا بشینیم...

از وقتی راه افتاده دیگه هیچی....
پاسخ:
سلام

این مشکل هست متاسفانه من هم تجربه ش کردم...

تا باشه ازین زلزله ها ^_^
 خدا حفظش کنه واستون
من موافقم چون به چشم دیدم و خودمم تو اون موقعیت بودم و درکش کردم :)
پاسخ:
تاثیر این حضورو به چشم دیدی؟
:)
آره دیدم آدمی که بد حجاب ... باعث میشه اون طرفی که حجاب داره مثل قبل رو اعتقاداتش نباشه و همینطور برعکسشو ...خیلی تاثیر دارن آدمای اطرافت (غیر مستقیم البته)
پاسخ:
متاسفانه هست دیگه
البته ازون طرفی ش هم هست
دین داری که روی دیگری تاثیر میذاره
+ اِوا تو که همین رو گفتی :)) من خواب آلود!
۱۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۹:۵۵ آب‌گینه موسوی
قبول دارم؛ مخصوصاً این‌که مذهبی نباید عرصه را خالی کنند و ما بی‌شماریم! :)
البتّه که چرا و  چگونه‌اش تعریف و تحدید دارد که برخی را دوستان گفتند. باقی طلبت! :دی
پاسخ:
بله بله یکی از دلایلم همین بود
من هر محیطی را نگفتم اما یکم زاویه ها گوبا تفاوت داشت و ...
باشه :دی
گاهی اوقات جذابیت خوندن نظرات پستای شما دست کمی از خوندن خود پست نداره. شاید هم بعضا بیشتر.
من اگه یه پست می نوشتم که یه ذره خوب باشه و بعد سر محتواش کمی دعوا بشه، از خوشحالی شب خواب نمیرم.
خدا دونسته چی رو به کی بده. واقعا که ظرفیت شناس هستی خدا جون.
:)
ممنون به خاطر نوشته هاتون. یقینا وب شما و آب گینه جزو ده تا وبیه که تو عمر نتی ام، صرف وقت برای خوندنشون، باعث تاسفم نشده.

پاسخ:
نظرات دوستان برای خودم هم جذاب -و خیلی محترم- چون میفهمم میشه به یه موضوع از چند تا دنیای مختلف نگاه کرد + نظر لطف شماست
تواضع های همیشگی :(

ممنون که می خونیدشون امیدوارم و ممنون از لطفتون +وبلاگ آبگینه جون از وبلاگ هایی هست که یه مدت که به روز نشه میرم سراغ آرشیوش =اعتیاد میاره گاهی!
سلام
خوبی عزیز؟
سرحال هستی؟
راستش آجی من خیلی موافق رفتن توفضاهای با جو متفاوت نیستم...
ازونجایی که فقط و فقط به خودم فشار میاد وقتی تو اون فضاها قرار میگیرم.وقتی وضع حجاب رو میبینم.راستش فکر کنم یه ماه پیش بود، رفته بودیم یه بستنی فروشی یه جای بالای شهر
راستش تا چندروز فکرم درگیر بود
الان که خیلیا وضعیت حجاب مارو میبینن انگار حرصی تر میشن و کارای جسورانه تری میکنن....
اصلا عین خیالشون نیست بخوان برای دلیل خاصی وضعیت حجابشون رو یه مقدار درست کنن...
پاسخ:
سلام عزیزم .
الحمدلله .شما خوبی؟
نمی دونم :دی سعی می کنم :))
میدونم اذیت کننده ست اما اگه همه این کار رو انجام بدن جو شکسته میشه بعد هیچ جایی نیست که ریلکس گناه داخلش انجام بشه  البته بعضی جاها هست که خب نباید رفت و دیگه کارش ازین حرف ها گذشته اما جاهایی که فرهنگی هستن اما آدم های باز فقط اونجا میرن را بری به نظرم خوبه با همون نیت هایی که توصیه میکنی برو :)
 
سالی یه بار اذیت شدن اشکالی نداره;))
البته که در خیابان ها هم شاهد یه سری مسائل هستیم و نیازی به این که حتما بریم به جای خاص نیست البته متاسفانه

و این که جسور شدن به خاطر از بین رفتن حرمت هاست  البته بعضی ها کلا حرمت واسشو معنی نداره و تو هر پوششی هم باشن این رفتار ممکنه ازون سر بزنه
به نظر من یه سری ها که بلد نبودن درست امر به معروف کنند اما اقدام به این کار کردند هم یکی از عواملش...


۲۰ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۲:۴۹ آب‌گینه موسوی
آب‌گینه از لطفِ جنابِ نجفی و مهربانی و مِهرِ کوثرِ نازنین سپاس‌گزار است، فراوان! :)
پاسخ:
بوس برای آبگینه عزیزم از طرف مهربان کوثر:دی
:**

+حقیقت گفته شده
۲۰ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۳:۱۸ آب‌گینه موسوی
عزیزم! :))
بوس بوس!
پاسخ:
;)))

عزیزی کوثر جان...ارادتمندم
پاسخ:
من بیشتر :)
۲۰ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۱:۱۹ ام اسی خوشبخت
موافقم به بعضی ها نمیشه نزدیک شد، اما دنیا پر از ارتباطاته، شاید کم کم تاثیر گذاشت.
پاسخ:
تاثیرات دو طرفه ;))
ارتباطات محتاطانه
۲۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۰:۱۳ فاطمه دریایی
من موافقم
کلا نمی فهمم چرا مذهبی ها یه سری حصار های غیر عقلی کشیدن دور خودشون و هر کی پاشو از اون حصار گذاشت بیرون، بهش میگن اُف به تو!
پاسخ:
سلام.خوش آمدید.
صرف مذهبی ها نیست...غیر مذهبی ها هم ازین حصار ها دارند و گاهی حتی شدید تر فقط مدل نگاهشون فرق داره و دلیل جبهه گیری هاشون ...
اُف بر تو از هر دو طرف نثار حصار شکن ها میشه البته با ادبیات مختلف!

«کافی، کافی است» مرا به یاد سخنی منسوب به امام عصر پیرامون کتاب کافی-معتبرترین متن حدیثی شیعه- می اندازد که: الکافی کاف، البته با تتمۀ تعلق به شیعیان ما.
البته به قول معروف: از این حسن تا اون حسن، صد گز رسن. خال مهرویان سیاه و دانۀ فلفل سیاه... گر چه باشد در نوشتن سیر، شیر.... حالا از این کافی تا اون کافی خب یه کوچولو فرق هست!
 نمی دانم با توجه به آن فرمایش، عنوان پست انتخاب شده یا توارد است بین شما و امام!
در هر حال:)
پاسخ:

راستش موقعی که داشتم این عنوان را می نوشتم به چند وجهی شدنش دقت کردم و اتفاقا کافی شیخ کلینی هم آمد در ذهنم اما این حدیث رو حس میکنم نشنیده بودم یا اگر هم شنیده بودم یادم نبود

خیلی ممنونم از برداشت جالبتان!شاد گشتم!!

‎:)‎

۲۵ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۱:۰۳ میثم علی زلفی
سلام
مطلب جالبی نوشتید
به نظرم مطلب شما با رعایت ضوابطی قابل قبول باشد. برای ضابطه دار شدن چند سوال به ذهنم رسید که اگر جواب دهیم حاضر شدن یا نشدنمان را معلوم می کند.
اول اینکه باید ببینیم اطلاع پیدا کردن و یا حضور در یک مکان چه کمکی به خود ما و دیگران می کنه؟
دوم اینکه باید ببینیم این کمک (مثلا بازتر شدن دیدمان) در ازای پرداخت چه هزینه ای است؟
سوم اینکه آیا پرداخت این هزینه به عهده ماست یا خیر؟

* البته یک نکته که همیشه باید رعایت شود این است که حضور نباید به گونه ای باشد که خط کشی ها نامعلوم شود و شما جزء دیگران به حساب بیایید. آنچه که رهبری هم ظاهرا به آن اشاره دارند از همین سنخ است.
می فرمایند(نقل به مضمون) اگر متدینین مثلا کنار دریا حاضر شوند آنها می روند هرچه حضور متدینین پر رنگ تر حضور غیر کمرنگ تر.
نکته اینجاست که هرجایی که حضورمان ما را از منتسب بودن به اهل بیت جدا می کند جایز نیست.
مترو و پارک و اتوبوس و ... حتی سینما و کنار دریا همین طور است.
دو مثال بزنم، هر دو مثال را روی خودم پیاده کردم
 مثال1: کنار دریا:
1- اطلاع پیدا کردن از کنار دریا برای بنده که ضرورتی ندارد. اما حضور در آنجا را برای تفریح و سرگرمی و  ... لازم می دانم.
2- احتمال زیاد باید با مناظر ناخوشایند و گناه مواجه شوم
3- بله دفع منکر بر هر مسلمانی واجب است
* آیا حضور تنهای من به گونه ای است که من را جزء‌ آنها می کند؟ بله به نظر می رسد اگر کسی بنده را در بین آنها ببیند بنده را فردی لاابالی و لاقید فرض کند.
اگر گروهی و دسته جمعی (مثلا هیئتی و اردویی و ...) حاضر شوم؟ خیر

مثال 2 اتوبوس:
1- اطلاع پیدا کردن از سختی های مردم برای بنده که ضروری است چون بنده جزئی از همین مردم هستم و اما حضورم در آنجا ممکن است لازم نباشد.
2- احتمال زیاد باید با مناظر ناخوشایند و گناه مواجه شوم
3- بله دفع منکر بر هر مسلمانی واجب است، و از آن طرف اطلاع پیدا کردن از مشکلات مردم جزء  وظایف بنده است
* آیا حضور تنهای من به گونه ای است که من را جزء‌ آنها می کند؟خیر چون اتوبوس وسیله ای است که عموم مردم از آن استفاده می کنند.

البته نا گفته پیداست. که مجوز حضور ،مجوز نگاه آزادانه و بی قید و بند به اطراف نیست. که همین نگاه بی قید و بند و همین حضور ها کمترین اثرش ریختن حیای چشم است.

ببخشید مزاحم شدم.


پاسخ:
سلام خیلی خوش آمدید و ممنون از وقتی که گذاشتید

حضور انفرادی که اصلا توصیه نمی شه چون به قول شما دقیقا جز بقیه حساب میشه آدم و عملا در بین اون ها حل شده  به حساب میاد
 مواجهه با مناظر نا خوش آیند هم ،اون جور که من تجربه دارم کم میشه با حضور یه تعداد آدمی که کاملا مشخصِ دارند از یه سری اصول تبعیت می کنند
 و این جا قطعا منظور آدم مذهبی هستش که هم ظاهرش و هم باطنش حجاب داره ...
چه بسیار محجبه های ظاهری را دیدم که باطنشون محجبه نبوده و خودشون تبدیل شدن به یه ضد دین از رعایت نکردن خط قرمز ها تا...

ممنون از نکته هایی که بهش اشاره فرمودید خیلی خوب بودن


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی