خانه ی موقتی

یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک

خانه ی موقتی

یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک

خانه ی موقتی

بـسْـمِ اللَّه

+ این جا فقط دل می نگارد(جایی برای گفتن نظرات شخصی... )
+مخاطب اصلی پست ها خودم هستم ببخشید اگر حال دل شما هم بود
+میشه واسم دعا کنید؟

ان شاء الله بودن هایم مفید باشد
(برکت زیاد بودن نیست؛جاری و مفید بودن است -طوفانی دیگر در راه است/سید مهدی شجاعی)


سه شنبه, ۸ فروردين ۱۳۹۶، ۰۵:۳۲ ق.ظ

عدالت الهی یعنی

1.سفرهات اروپا و آمریکاست

پارکینگت پر از ماشین های اس یو وی و اسپورت و  لاکچری است

همسرت بهترین شغل رو داره 

وضع زندگی و بچه هات واسه خیلی ها حسرتِ

اما

حسرتِ خنده ی از ته دلِ مستخدم ِخونه ات را داری


2. هم سربازی رفتی هم شغل داری هم خونه داری هم ماشین داری هم خانواده ی خوب داری اما حس مسئولیت پذیری نداری= دوست نداری ازدواج کنی!

یکی نه سربازی رفته نه شغل داره نه خونه داره نه ماشین داره اما مسئولیت پذیره و ازدواج هم میکنه!


3. بهترین رشته درس خوندی ...بهره هوشیت فوق العاده است... شغلت عالیِ و پرکاریـــــــــــــــــــی ...اما مادری برای بچه هات بر عهده ی پرستارشونِ 


4. ...


موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۰۸
کوثر متقی

نظرات  (۱۲)

بر عکس اینکه خیلی ها فکر میکنن بی پولی مانع ازدواجه اصلی ترین مانع ازدواج همین گزینه 2 هستش به نظرم
همین مسئولیت پذیری
پاسخ:
بله به نظر من هم مهم ترینش همینِ چون اگر این مورد باشه بقیه ی چیزها هم به دنبالش خواهد آمد  ...آدم های مسئولیت پذیر قابل اعتماد هستن
مسئولیت پذیر نبودن و شاید راحت طلب شدن خیلی افراد مانع ازدواجشون میشه
مرضیه حدیدچی دباغ بچه هاش رو کی بزرگ کرد؟ اون نوکری امام خمینی دو می کرد وفتی انقلاب پبروز شد شد فرماندار همدان نماینده امام به گورباچف 
در دوران مبارزات قبل انقلاب دلاغ خودش رو بیش از حد درگبر کرد عین یک چریک 
این جا گزینه3 دیگه مهم نیست؟ که اصولا مبارزه برخانم واجب نشده؟؟؟ یا چون زن از نژر استتار و شک برانگیزی بهتره اینجا دیگه وظایف مادری و همسریش میشن کشک!؟ 


:((
:/
پاسخ:
متوجه نشدم!

منظور من این هست  که همه چی با هم برای یه نفر نیست مثلا من مورد دارم خانم دکتر متخصص که با همسرش هردو تا خیلی موفق هستن اما بچه هاش بیشتر با پرستارن تا با مادرشون!

خانم دباغ یه دختر داشتن گویا فقط

منافاتی با پست حس نمی کنم چیزی که گفتی داشته باشه
مرغ همسایه غاز است


از همان دم که مـــرغ ما کبک و ،‌ مـرغ همسایه ها همــه غــاز است

روی نامــــــردمان به روی مــا ، مثـل دروازه همچــنان بـــــــاز است



وه چه تلخ است این حکایت عمر ، راستی بخت ما چـــرا خفتَست 

زندگی بهر دیگـــــران آواز ، بهر ما همچـــو سیستم جـــاز است



سهم ما چاله چوله های مخوف، سهم ایشــان همیشه بستر نــاز

گر نمـــــاید اراده بهر سفــــر ، مرکبش هم به حــال پــــرواز است



همه اسبـــــاب بازی ما چوب ، مال ایشان ترومپت و گیتــــــار

چون کف دست زندگیمان روست، مال آنها همیشه چون راز است



بین که اکنون اجاق ما نفتی است! مال ایشان بخـــــاری گـازی

برق این زندگی هر از گاهی ، فاقـــد سیم نـول و یا فــاز است



همزمان در کلاس درس حســــاب ، گر بخندیم کــار من زار است

سهم من چوب تر شود اما ، سهم جعفر، ستایش و نـــاز است



لحظه ها بهر من بوَد پـایــان ، بهر جعفـر همیشه آغـــاز است

چونــــــــکه بـابـای من بود فعـله ، پـــدر او مهندس گــاز است



ای دل این حرف رامگو به کسی ،چونکه جرم است و همچویک راز است

ازهمان دم که یــــــــــاد دارم من ، مرغ همسـایه همچنان غــاز است


شاعر : خسرو امینی
پاسخ:
ممنون :دی
البته سیاه مطلق تو دنیا نیست 
این که من میام یه سری چیز ها را سیاه میبینم و حتی گاهی همه چی را برای این هست که اقیانوس تو یه لیوان جا نمیشه 
قرار نیست من حکمت همه چی را متوجه بشم 
برای همین هنگ میکنم و خیال میکنم مال من همه ی چیزهای بد شده برای همه همه ی چیزها خوب شده و....
خب به نظر من اینها نشون دهنده ی عدالت الهی نیست! :|
یعنی ربطی بینشون نمی بینم!
اینکه همه چیز برای یه نفر نمیشه (منظوری که به نظرم این پست داشت و میخواست بگه که این نشانه ی عدالت خداست) چیزی نیست که با این مثالها بشه اثباتش کرد و شاید حتی اثبات نشدنی باشه. شاید بشه که همه چیز برای یه نفر باشه!شاید!
عدالت الهی چیزی فراتر از اینهاست.
شایدم متوجه منظور پستت نشدم.
پاسخ:
نمیشه همه ی چیزهای خوب برای یه نفر باشه! یعنی اصلا امکان نداره 
همون جور که امکان نداره همه ی بدبختی های دنیا برای یکی باشه اگه هست یه جای کار میلنگه یعنی یه شری رسونده که همش داره بد میاره یه دل شکونده که سختی داره میباره واسش


شاید این پست بهتر منظور منو برسونه https://web.archive.org/web/20150417010931/http://sl80.blogfa.com/post/498

عدالت الهی چی؟
فراتر ازین حرف هاست ولی چه منافاتی با این هایی که ذکر شده داره ؟ یعنی این ها نمی تونه مصداقش باشن؟
۰۸ فروردين ۹۶ ، ۲۳:۲۲ میثم علی زلفی
سلام
2و 3 عالی!
شاید درک بین عدالت خدا و این موارد یکم سخت باشه اما اصل حرفت خیلی خوب و بدرد بخوره!

یکی هم من میگم:
یک نفر از هر انگشتش هزار کلمه ی زیبا تایپ می شه اما اطرافیانش حسرت یکی از این کلمات زیبا رو در جملاتش دارن!
چون همیشه یا ساکته یا نمی تونه خوب صحبت کنه! (نگفتم خدای نکرده اعصاب معصاب نداره!)
:)))
پاسخ:
سلام 
یعنی درست نیست؟ آخه تعریفش برای من این جوری هست

ممنون برای مثال
خب شاید چون نمی تونه کلمه هاش را منسجم بیان کنه یا شاید چون نمی تونه منظورش را خوب برسونه با گفتار ترجیح میده ساکت باشه!
نه دخترم دباغ هشت تا بچه داشت یک دخترش در یک دوره با خودش زندانی شد نگفتن بقیه پسر بودن 
پاسخ:
هشت تا ؟ یا علی خدا رحمتشون کنه خیلی توانمند بودن
خب بازم عدالت الهی بوده چون گویا با این همه فعالیت و توانایی ذهنی و جسمی که داشتن (و حتی بیش از حد توانشون ) به قول خودشون تو شکمشون فقط معده شون که جراحی نشده بوده 
یعنی همه ی توانایی ها بهشون داده نشده ! 

خوب 
پس حالا میرسیم به گزینه آخر این متن که از زن شاغل گفتی و اصلا بوی خوشی ازش بلند نمیشه :/ (یه جور نقد پنهان)
پاسخ:
نقد پنهان به چی؟ به زنان شاغل ؟ نقد از طرف من یا خوودت ؟
جان من یکم توضیح بیشتر بده

راستش هدف بیشتر همون بود که بگم همه چی با هم برای یه نفر نمیشه همین و معمولا خانومی که خیلی توانا هست معمولا تو خونه نمی تونه بشینه لابد می تونه؟
نقد از طرف شما دیگه
اینکه زن شاغل باشه از نظر اسلامی خوب نیشت یه چیزی مثل مکروه و مذموم میمونه 
چون چطور هم نیازهای جسمی و روحی و روانی بچه رو تامین کنه هم شوهر را 
روحی جسمی خرده فرمایشهای جنسی هر زمان ممکنه ای! و بعد فقط یه بچه هم که نداره 
و تازه بره سرکار 
و تازه از سرکار که برگشت خسته نیست؟ کوفته نیست؟ کسی تو محل کار بهش چیزی نگفته؟ که با روی خندان با همه باید برخورد کنه یک استکان چای دست شوهرش بده کلی ثواب داره و...
مگه شغل های پاره وقت و کم دستمزد یا هم اینکه خانه دار باشن 
و بعد میشه اگر طلاق بوجود آمد زن دچار فاجعه و بحران میشه چون دستش به جایی بند نیست...
و در طلاق هم که اصولا توافقی انجام میشه کل مهریه رو بهت نمیدن چون اگه مهریه تو بخوای قسط بندیش میکنن و از 110 سکه هم کلا بیشتر بهت نمیدن(قانونا) و در اون زمان هم آقا لج میکنه طلاقت نمیده سراغت هم نمیاد خودش هم میره زن میگیره 

پاسخ:
صرف اسلامی بودنش نیست همون عاطفی بیشتر 
مثلا یه خانوم شاگرد اول بود و به خاطر درس خیلی خوبش بورس گرفت و با شوهرش رفتن خارج! دکتراشو خوند بچه دار که شد موند خونه چون گفت بچه ی من الان به من نیاز داره خانوم خیییلی مقیدی هم شاید نباشه ،معمولیِ

یه مورد دیگه دارم طرف خیلی ظاهرا مقید هست ...بچه هاش را گذاشت سال آخر تخصصش رفت فرصت مطالعاتی 
یکی از بچه هاش تب 40 درجه داشت تا کلی وقت ولی اون برنگشت موند تا آخر!
 چون اعتقادش بر این بود که این  جوری بهتره و این افتخاری که من به دست میارم بعدا برای بچه م هم هست  و اگر می موند کنار بچه هاش بعد ها حسرت می خورد!


آره متاسفانه برای همین خانوم های شاغل(از قبل ازدواجشون شاغل بوده باشن) حاضر نمیشن صد در صد در خدمت خانه و خانواده باشن چون یهو آقاهه فازش زد و عوض شد و... 
ان شاءالله که پیش نیاد ولی این قدری پیش اومده که دیگه ملت ریسک نمی خوان داشته باشن

یه دوستی دارم می گفت چی چی جون زندگی تو بسپار دست خدا  و این حرفش خیلی حرفه و کلی سخته و کلی توکل بایدش


   
عدالت خدا از نظر من منافاتی با اینها نداره. به نظرم عدالت خدا کلا ربطی به این مثالها نداره، البته این نظر منه.   یعنی مثال ناقض این ارتباط خیلی زیاده.
پاسخ:
آخرش هم تعریف ارائه نشدها من حواسم بود ‎;D
عدالت الهی یعنی هرچیزی در جای درست خودش قرار بگیرد. هر صاحب حقی به حق خودش برسد.
این تعریف عدالت الهی است.
اما اینکه من بهره ی هوشی فوق العاده دارم ولی بزرگ کردن بچه هام به عهده ی پرستارشونه، عوضش دیگری بهره ی هوشی فوق العاده نداره ولی بزرگ کردن بچه هاش به عهده ی خودشه، چیزی نیست که با عدل خدا بخوایم توضیحش بدیم!
این یه معیار خود خواسته ست! اتفاقی است که خودمون خواستیم.
اینکه یکی همه چیز داره و مسئولیت پذیرنیست و ازدواج نمیکنه، چه ربطی به عدل الهی داره در مقایسه با اونی که اینها رو نداره اما مسئولیت پذیره وازدواج میکنه؟؟؟؟!
اونی که همه چیز داره لطفا مسئولیت پذیر هم بشه! نمیشه که بشه؟؟! میشه دیگه! مسئولیت پذیرشدن یک معیار خود خواسته ست.
در حالی که عدالت الهی در مورد صاحب حق و اعطای حق به اشخاص درست و قرار دادن چیزها در جای خودشه.
میدونم که بهتره از معصومین مثال نیارم اما ناچارم! شما نگاه کن حضرت سلیمان در چه شرایطی بود، حضرت یوسف در چه شرایطی بود و حضرت ایوب در چه شرایطی. آیا این منافی عدل الهی است؟!
شما ببین حضرت نوح چه همسری داشت و حضرت پیامبر چه همسری! آیا این منافی عدل خداست؟ اینها که هر دو پیامبر بودند و لانفرق بین احدٍ منهم!
در کل خواستم بگم عدالت خدا ربطی به مثالها و معیارهای خودخواسته نداره.اینکه شما پرستاری بچه هات دست خودت باشه یا بدی به غریبه ها، یه اتفاق خود خواسته ست و ربطی به این نداره که چون ضریب هوشیت رو خدا بالا قرار داده ناچار شدی بچه هاتو بدی دست پرستار پس نتیجه بگیریم که از عدل خداست که خدا یه چیزی بهت داده(بهره هوشی) و یه چیزی ازت گرفته(پرستاری بچه) و در نتیجه خدا عادله در دادن بهره ی هوشی به تو و ندادنش به بقیه، چون کسی که بهره ی هوشی کمتری داره اما عوضش بچه هاشو خودش بزرگ میکنه!! :|
پاسخ:
حق رو کی تعیین می کنه؟ که هر صاحب حقی به حق خودش برسه!

منظورم این هست که یه نفر همه چیزای خوب را یه جا نخواهد داشت مثلا همون مامان لذت مادری کردن برای یچه هاش و انتقال آموخته هاش به اون ها را نداره وقتی برمی گرد خسته اس و نهایت  چند ساعت بتونه با بچه هاش بگذرونه  ... یعنی اصلا نمی تونه تو خونه بمونه و تو خونه موندن باعث میشه یه حس عدم رضایت بیاد سراغش ...

نه ...منافی نیست منظور من دقیقا همینه ! ولی شاید نتونستم جوری انتقالش بدم که این برداشت ها پیش نیاد... مثلا اگر همه ی نعمت های مادی و معنوی =درجات ایمانی و فضایل اخلاقی و امتحان ها و وظبفه هایی که به حضرت سلیمان داده شده با حضرت ایوب در ترازو قرار بدیم  یه اندازه هم دیگه اس منظور من این هست یعنی میزان سنجش 
در ادامه عرض کنم که عدالت خدا اونجایی معنی پیدا میکنه که در قبال چیزی که به تو داده ازت نتیجه بخواد، نه اینکه به همه یه جور نعمت بده.
خدا به من 100 دلار امانت میده به شما 1000 دلار به امانت. عایدی ما از این صد و هزار دلار و نحوه ی  قضاوتی که خدا بین ما میکنه عدالت خدا رو معنی میکنه.
نه اینکه سر صد دلار و هزار دلار بخوایم چک و چونه بزنیم! اصل موضوع اینه که ما در قبال چیزی که داریم چطور عمل میکنیم و محاسبه میشیم. همین. اینجاست که عدالت خدا معنی پیدا میکنه.


و در باب اینکه گفتم ناقض این مثالها زیاده، شما ملتِ بیچاره ی افریقا و کودکان سوء تغذیه ای و وضعیت رقت بار اونها رو با بچه های اروپایی مقایسه کن. خدا عوض این همه بدبختی که گریبان گیر آفریقایی هاست به آفریقایی ها چی داده که به اروپایی ها نداده که الان میتونن مقابل اروپایی ها به اون نعمت افتخار کنند؟؟!
پاسخ:
درسته موافقم که خدا هرچی به ما بده به همون نسبت ازمون انتظار داره



نمی دونم! 
یادمه چند سال پیش برای سیزده فرودین رفتیم یه روستایی که تو دل کوه بود عملا هیچ کدوم از امکانات رفاهی که ماها واسمون تعریف شده را اون ها نداشتن حتی برای آب هم مثل تو فیلم ها میرفتن از یه جای دور آب میاوردن ولی وقتی از یکی شون پرسیدیم دوست دارین بیاین شهر زندگی کنید گفته نه! شهر برای تفریح خوبه این جا برای زندگی ! 
یعنی میگم من هیچ وقت نه یه آفریقایی بودم که حس اونو بدونم نه یه اروپایی ...شاید دل یه آفریقایی که سو تغذیه هم داره آب و هوای پوکیده هم داره خوش باشه و لذت ببره و اون قدری واسش رقت بار نباشه که به نظر ما هست 
این ها تعریف منه این ها از دنیای منه من به این اعتقاد دارم که خدا عادل پس اگر اپسیلون اپسیلون نعمت ها-مادی و معنوی- و اتفاقاتی که برای یه نفر برای یه خانواده و برای یک کشور میفته را با هم در ترازو قرار بدی و با یه شخص یه خانواده یا یه کشور دیگه مقایسه کنیم یکی خواهد بود 
اما این که همین جوری کلی نگاه کنیم نه یکی نیست 

ممنونم ازت لوسی جان :)
شاید!
اما به نظر من این حرفها وقتی درسته که اتفاقات خود خواسته و دستآوردهای آدمیزاد رو ازش حذف کنیم. از نظر من این اعتقاد وقتی درسته که همه چیزِ صرفا الهی رو مدنظر قرار بدیم.

+همچنین منم سپاس :)
پاسخ:
نمی دونم 
آخه به نظر من خیلی از اتفاقات خود خواسته در طول خواست خداست و به خاطر نعمت هایی که بهمون داده ولی جای فکر خیلی داره 

+:*

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">